Fra vei til sjø
Kombinasjonen av gods- og passasjertransport mellom halvøyen Norge og destinasjonslandene Danmark, Sverige og Tyskland danner grunnlaget for Color Lines høyfrekvente, helårlige ruter. Godstransporten til Color Line er del av Norges samfunnskritiske infrastruktur, og svært viktig både for importen av nødvendige varer som mat, medisiner og råvarer til industrien og eksporten av varer som fisk og ferdige industriprodukter. Videre er faktorer som sikkerhet, pålitelighet og regularitet svært viktig i tillegg til kostnadseffektivitet i internasjonale logistikkjeder. Color Line imøtekommer alle disse behovene siden vi går hver dag hele året med minimale driftsforstyrrelser.
Tonnasjeutvikling i tråd med krav og forventninger
Vår moderne flåte skaper handlingsrom. Det er ikke behov for å gjennomføre store ombyggingsprosjekter på kort og mellomlang sikt for å tilfredsstille eksisterende og forventede klimakrav og reguleringer. Det gir oss anledning til å ha et mer langsiktig og gradvis perspektiv på konverteringen til en klimanøytral flåte, noe som er svært viktig i lys av at teknologiutviklingen av fremtidige løsninger fortsatt er på et tidlig stadium.
I perioden 2000-2019 har karbonintensiteten cgDist (AER) blitt redusert med 38 % som følge av flåtefornyelser, landstrøm, batteriteknologi og tiltak innenfor energieffektivisering. Vi vil videre fortsette å monitorere teknologiutviklingen og delta aktivt i pilotering av karbonnøytrale skipsløsninger. I tillegg skal vi fortsette å bidra aktivt i diskusjonene rundt fremtidige reguleringer, både på internasjonalt nivå, innenfor EU og nasjonalt.
Color Line opererer i segmentet nærskipsfart med helårlig rutetilbud mellom faste havner, og kan ta i bruk en rekke nullutslippsløsninger hver for seg eller i kombinasjon. Color Lines skip egner seg derfor for pilotering av ny teknologi. I regi av Grønt skipsfartprogram sluttførte vi i 2021 vår pilotstudie om ammoniakk som alternativt drivstoff om bord på Color Fantasy (Oslo-Kiel), med positive resultater for sikker bruk og bunkring av denne drivstofftypen. En ny studie, også under ledelse av Color Line, ser på bruk av ulike kombinasjoner av lav- og nullutslippsdrivstoff med SuperSpeed 1 (Kristiansand-Hirtshals) som pilot.
I arbeidet med å utvikle fremtidens nullutslippsteknologier er den norske klyngen globalt ledende, ikke minst gjennom samarbeidet i Grønt Skipsfartsprogram. Color Line skal være en aktiv aktør og bidragsyter i det videre utvikling- og innovasjonsarbeidet, der resultatene av disse initiativene kommer til nytte for hele den maritime klyngen.
Mål og ambisjoner
Innen 2030-mål
- Øke kapasitetsutnyttelsen for godstransport på eksisterende flåte med 10 %, målt mot 2022.
- Redusere utslippene per fraktenhet med 20 %, målt mot 2022.
- Minst 99.6 % punktlighet for transportforbindelsene.
- Klimanøytral kjøretøypark.
Våre viktigste tiltak
- Tilrettelegge for økt godsoverføring.
- Redusere utslippene per fraktenhet.
- Videreutvikling av intermodale løsninger innenfor fraktområdet.