Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

1. styrmann

En styrmann har mange ulike arbeidsoppgaver. Styrmannen er først og fremst fører av skipet, men har også ansvar for navigasjonsinstrumenter, som elektroniske kart, radar og andre høyteknologiske verktøy. Christine har lang fartstid i Color Line. Les hva hun synes om jobben som 1. styrmann.

Christine

  • Alder: 38 år
  • Stilling: 1. styrmann
  • Ansatt siden: 2011

Hvorfor valgte du å jobbe i Color Line?

Jeg fikk høre om stillingen via farfar, som kjente noen som jobbet på kontoret i Sandefjord. De tipset meg om å ta kontakt, og slik fikk jeg foten innenfor. Det var rift om denne type jobber på den tiden, så det var fint å kunne benytte seg av kontakter.

Kan du fortelle oss om arbeidsdagen din som 1. styrmann?

Vi går to forskjellige vakter om bord – tidlig- og senvakt. Vi er alltid to styrmenn på jobb til enhver tid. Den ene er på broen og har ansvar for en sikker seilas, mens den andre jobber med kontroll og vedlikehold av sikkerhetsutstyr. Vi bytter på oppgavene annenhver tur. Vi er også ansvarlige for at alt av sikkerhetssystemer er oppdaterte. Det er et stort ansvar vi som styrmenn sitter med! 

Dagen starter med oppstart av broutstyr, så sjekker vi dagens værmelding og finner ut hva som er booket av last. Deretter lager vi en lasteplan, altså en plan på hvordan lasten skal plasseres på bildekkene slik at vi bevarer god stabilitet. Under laste- og losseoperasjonen samarbeider vi tett med kaiansatte og matrosene på bildekk.

Ofte har vi kun noen minutter fra vi er ferdige med å losse skipet til neste avgang. På den tiden skal vi rekke å laste skipet igjen. Da er det viktig at samarbeidet fungerer og at alt flyter som det skal. Om sommeren er det veldig hektisk, med mange gjester om bord, men også med mange biler, campingbiler og annen type last. 

Som 1. styrmann er jeg en del av dekksavdelingen. Denne består av matroser, styrmenn, sikkerhetsoffiser, overstyrmann og kaptein. Vi har et veldig godt arbeidsmiljø, noe som er spesielt viktig siden vi lever sammen halve året.

Hva er ditt tips til en kandidat som vurderer en maritim karriere?

Husk at en maritim karriere tar tid. Det er mange år på skolen etterfulgt av kadettid. Det er ikke hvit skjorte og pensko fra dag én. Her må vi begynne “nederst” på rangstigen med vasking, maling og annet praktisk vedlikehold på båten, for så å jobbe oss oppover. Men du vil få et unikt innblikk i hvordan alt henger sammen om bord.

Les om flere stillinger

Våre skip

Color Lines flåte består av fem skip. Med regelmessige og daglige avganger mellom syv havner i Norge, Danmark, Tyskland og Sverige, er Color Line en viktig aktør i utviklingen av en moderne, miljøvennlig og fremtidsrettet sjøtransport.