Resepsjonistene er noen av de første gjestene møter når de kommer om bord. Som resepsjonist må du kunne hjelpe gjestene med alt de lurer på. André og Sissil jobber som resepsjonister om bord hos Color Line. Se hva de synes om jobben.
Hvorfor valgte du å jobbe i Color Line?
Jeg arbeidet først på land på kundesenteret. Jeg var nysgjerrig på sjølivet, så da tok jeg et års permisjon fra jobben for å jobbe som servitør på et av våre skip, sier Sissil. Jeg trives så godt, så jeg har ikke returnert til en jobb på land. Nå er jeg på mitt åttende år om bord! Servicebransjen passer meg godt, for jeg elsker å jobbe med mennesker.
For André startet det som en tilfeldighet. – Jeg var utkikk etter en jobb, og en bekjent av meg som arbeider i restauranten om bord ba meg søke. Han fortalte mye bra om miljøet om bord og de andre godene med å jobbe i Color Line. Han sa også at det var behov for resepsjonslærlinger, noe som passet meg perfekt som tidligere hadde startet på fagbrev som resepsjonist. Jeg fikk jobben og gjennomførte lærlingtiden min i Color Line.
Hva liker du best med jobben?
Menneskene! Utbryter Sissil. – For å jobbe i resepsjonen må du være glad i mennesker, ha et smil om munnen og være behjelpelig med alle henvendelser. Det er også viktig med en god dose tålmodighet, legger hun til.
Det å ha gode kolleger og arbeide med kundeservice er midt i blinken for meg. I resepsjonen må du kjenne skipet godt, og du må være oppdatert på aktiviteter og ulike åpningstider, slik at du kan bidra til at våre gjester får en bra opplevelse.
For André er det kundekontakten og de gode kollegene. – Det sosiale, og dette merker jeg godt når jeg jobber på et skip. Mine kolleger blir nesten som en familie nummer to. Vi spiser frokost, lunsj og middag sammen, og er sammen store deler av døgnet. Jeg har både en mor hjemme og en "mor på sjøen".
André sier også at han stortrives med de varierte arbeidsoppgavene om bord, hvor ingen dag er lik.
Hvordan er arbeidsoppgavene til dere resepsjonister?
Vi må hele tiden yte god kundeservice. Vi svarer på spørsmål – alt fra oppgradering av lugarer til booking av show eller lokasjoner om bord. Da er det viktig å ha god kunnskap om båten. Hvor de ulike lugarene befinner seg, butikker, restauranter og så videre. Samtidig må du ha en oversikt over de ulike åpningstidene.
I tillegg til å ha kunnskap om alt som skjer om bord, fungerer vi også som turistinformasjon. Vi kommer ofte med forslag til aktiviteter når båten ligger til kai, som sightseeing og ulike opplevelser i land. Da er det viktig å ha kjennskap til tilbudene i de ulike destinasjonene vi seiler til.
Gode språkkunnskaper er viktig. På cruiseskipene er det krav til norsk, tysk og engelsk, mens på transportskipene er norsk og engelsk et krav. Og det er en kjempefordel dersom man kan andre språk i tillegg.
Vi kjører også passasjerlister og driver kioskutsalg. I tillegg ordner vi med global blue/tax refund, altså momsutbetalinger fra handel fra utlandet.
Sissils beste tips til en nyansatt
Vær åpen og ta initiativ. Takk ja til å delta på aktivitetene om bord. Alt fra mannskapskino, bingo, vaffeldag, grilling på dekk eller noe helt annet. Det er en fin måte å bli kjent med sine nye kolleger.
Andrés beste tips til en nyansatt
Vær ydmyk, alle kan gjøre feil. Det aksepterer vi, men gi beskjed. De fleste feil er gjort før deg, så det løser vi!