Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Skipsmotormekaniker

Som skipsmotormekaniker arbeider du i hjertet av skipet. Har du teknisk interesse og liker å skru, kan dette være rollen for deg! Vi har tatt en prat med Tony, en av våre skipsmotormekanikere, om hvordan det er å jobbe om bord.

Tony

  • Alder: 22
  • Stilling: Skipsmotormekaniker
  • Ansatt siden: 2019

Hvorfor valgte du å jobbe i Color Line?

Jeg har alltid vært interessert i mekanikk, og jobbet en del med biler da jeg var yngre, men jeg har alltid ønsket meg en jobb innenfor sjøfart. På ungdomsskolen reiste jeg for første gang med Color Fantasy. Jeg fikk se maskinrommet der, og ble enda mer interessert i sjøveien. Jeg studerte maritime fag med spesialisering innen maskin på Færder Videregående skole, og gleden var stor da jeg fikk vite at jeg hadde fått lærlingplass hos Color Line etter VG2. 

Jeg startet som lærling i 2019, og ble tatt godt imot fra første dag. Jeg følte raskt at her var vi en stor skipsfamilie. Color Line er en veldig fin plass for lærlinger. Her er det gode muligheter til å utvikle seg. Da min lærlingperiode var over gikk jeg inn i et vikariat som skipsmotormekaniker. Etter 6 måneder fikk jeg tilbud om fast stilling.

Hvordan er arbeidsdagen din som skipsmotormekaniker?

På Color Magic er vi til sammen 17 ansatte i maskinrommet. 12 av oss er maskinbesetning og resten er elektrikere. 

Vi jobber etter et 3-3 vaktsystem. Det vil si tre 2. maskinister og tre skipsmotormekanikere fordelt på tre vakter. På dagskiftet er det én 2. maskinist, én skipsmotormekaniker som utfører vedlikeholdsarbeid som delegeres av nærmeste leder, 1. maskinist. Dagen starter med et morgenmøte, hvor arbeidslederen vår fordeler dagens oppgaver. 

En del av jobben som skipsmotormekaniker er å bistå med vedlikehold sammen med 2. maskinist. Det innebærer alt fra vedlikehold i maskinrommet, sjekk av sikkerhetsutstyr og reparasjon av komponenter. Av sikkerhetsmessige årsaker må mye av arbeidet gjøres mens skipet ligger til kai.

Vi har egne sjekklister for ankomst og avgang. Når hovedmotorene er stoppet og landstrømmen er tilkoblet, parkerer jeg alle hovedmotorene. Jeg stopper og starter aktuelle systemer og komponenter basert på ordre fra 2. maskinisten. Det er til en hver tid radioforbindelse mellom meg og 2. maskinist. 

Ofte når vi ligger til kai i Kiel så bunkrer vi drivstoff og smøreolje HFO - MGO - SMO, samt leverer sludge-olje. Jeg får ordre om å åpne de aktuelle ventilene slik at skipet kan kvitte seg med sludge, eller motta bunkring. Jeg har også en viktig oppgave med å rengjøre filter til ulike systemer og sjekke nivået til forskjellige tanker, sånn at det er klart til neste avgang.

Vi er en flott gjeng med ulike erfaringer og mye kompetanse i maskinrommet. Sammen prøver vi å finne gode og effektive løsninger til å utbedre problemer hver dag.

Hva er ditt tips til en kandidat som vurderer en maritim karriere?

Hvis du tror dette er noe for deg, søk på lærlingplass. Her er det rom for utvikling og det er mange flinke veiledere om bord som villig lærer bort. Jeg følte meg som en del av skipsfamilien fra første dag!

Les om flere stillinger

Våre skip

Color Lines flåte består av fem skip. Med regelmessige og daglige avganger mellom syv havner i Norge, Danmark, Tyskland og Sverige, er Color Line en viktig aktør i utviklingen av en moderne, miljøvennlig og fremtidsrettet sjøtransport.