Color Line satser offensivt med nytt skip på ruten Sandefjord - Strømstad
Et helt nytt skipskonsept med effektive transportløsninger, nye shopping og opplevelsestilbud og det siste i miljøteknologi beskriver Color Lines nye skip mellom Sandefjord og Strømstad. Color Line er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier.
«Med det nye konseptet fullfører selskapet en målrettet og innovativ flåtefornyelse til rundt 9 milliarder kroner. »
Konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line
Det nye konseptet vil fremstå som fremtidens skip mellom Norge og Sverige, og skal bygges for å kunne bruke flytende gass (LNG) som drivstoff. – Dette sammen med skrogformen og effektivt fremdriftsmaskineri vil gjøre skipet til en av de mest miljøvennlige og støysvake dagferger i verden, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.
Det nye skipet er inspirert av SuperSpeed og er planlagt å være 160 meter langt med plass til ca 2 000 passasjerer og ca fem hundre biler. Skipet er planlagt satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad til sommersesongen 2014 og vil erstatte M/S Bohus.
Color Line har i lengre tid vurdert second-hand markedet, men velger å satse fremtidsrettet og miljøvennlig.
– Ikke minst i forhold til at Color Line går til sentrum av byene Sandefjord og Strømstad gjør at vi velger å satse på miljøvennlige og støysvake skip, sier konsernsjef Trond Kleivdal.
I Oslo har Color Line som første rederi etablert landstrøm som en del av en frivilling miljøavtale med Oslo kommune. Med bruk av flytende gass (LNG) vil utslippene være svært små også i Sandefjord og Strømstad. Etter en omfattende prosess høsten 2011 konkurrerer noen få verft om bygging av det nye skipet. Kontrahering og valg av verft vil skje i løpet av sommeren.
Color Line ønsker gjennom det nye konseptet å møte morgendagens konkurranse og skipet vil også representere et løft for vertskommunene Strømstad og Sandefjord.
«Vi er tilfredse med at dagens havneavtaler sikrer langsiktighet og forutsigbarhet. »
Konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line
For ytterligere informasjon:
Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line
+47 99 22 33 30