Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

1. maskinist

Å være 1. maskinist er en ansvarsfull og utfordrende rolle. Som 1. maskinist er du maskinsjefens høyre hånd og har ansvar for den daglige driften av maskinrommet. Det er en rolle som krever teknisk kompetanse, lederegenskaper og evnen til å jobbe under press. Vi har tatt en prat med Marcus, en av våre erfarne 1. maskinister, om hvordan det er å jobbe om bord.

Marcus

  • Alder: 44 år
  • Stilling: 1. maskinist
  • Ansatt siden: 1998

Hvorfor valgte du å jobbe i Color Line?

Det var broren min som først begynte å seile, og jeg syntes det hørtes veldig interessant ut. Jeg startet derfor som lærling og trivdes godt, noe som førte til at jeg ble værende og utviklet meg sammen med det som i dag er Color Line. Dessuten likte jeg godt å jobbe turnus med 14 dager på og 14 dager fri.

Kan du fortelle oss om arbeidsdagen din som 1. maskinist?

Som 1. maskinist har jeg ansvar for en rekke viktige oppgaver som sikrer at skipets maskineri og tekniske systemer fungerer optimalt. Blant annet så har jeg daglig ansvar for drift, reparasjon, overhaling og vedlikehold av maskineri og tekniske systemer på hele skipet. Jeg har også ansvar for å planlegge både større og mindre vedlikeholdsarbeid for å sikre at alt utstyr fungerer som det skal.

I kontrollrommet overvåker vi maskineriets tilstand og sørger for at alt går som det skal. Sikkerhet er viktig, og det er 1. maskinisten som har hovedansvar for sikkerheten i maskinrommet, inkludert å sørge for at alle sikkerhetsprosedyrer følges. Vi har også ansvar for å fylle drivstoff på skipet. Dessuten gir vi opplæring til nye medlemmer av maskinbesetningen, slik at de blir kjent med skipets systemer og prosedyrer.

En 1. maskinist spiller en kritisk rolle for å sikre at skipet opererer trygt og effektivt, og rollen fordrer at vi har en god forståelse for både mekaniske og tekniske systemer.

Hva er ditt tips til en kandidat som vurderer en maritim karriere?

Jeg anbefaler å gå fagskoleveien. På den måten får du et godt innblikk i hva du går til. Da starter du med å ta teknisk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole, før man tar fagbrev som skipsmotormekaniker. Dette innebærer to år med opplæring i en bedrift som lærling, for eksempel i Color Line. Så hvis man er litt skolelei så kan du jobbe i noen år, spare opp litt penger som skipsmotormekaniker også få permisjon fra Color Line for å gå på teknisk fagskole slik at man blir maskinist. Det er det mange som gjør, inkludert meg selv. På den måten har man i alle fall en trygg base. Det er mange utviklingsmuligheter i Color Line, og det er flere som tar permisjon for å gå på skole for så å komme tilbake.

Les om flere stillinger

Våre skip

Color Lines flåte består av fem skip. Med regelmessige og daglige avganger mellom syv havner i Norge, Danmark, Tyskland og Sverige, er Color Line en viktig aktør i utviklingen av en moderne, miljøvennlig og fremtidsrettet sjøtransport.