En kadett har enten fullført 3 års bachelorgrad eller 2 år på fagskole i nautikk eller marinteknisk drift. Dette kvalifiserer til å seile ut som kadett for å tjene opp fartstid og løse oppgaver i kadettboken. Vi har tatt en prat med Cecilie, en av våre kadetter, om hvordan det er å jobbe om bord.
Hvorfor har du valgt en maritim utdannelse?
Jeg har vokst opp i en maritim familie, faren min er maskinist og moren min er maskiningeniør. Det lå i kortene at jeg skulle ta samme retning, men på videregående valgte jeg studiespesialisering. Jeg var veldig usikker på hva jeg ønsket å studere etter dette. Det var en kjøretur med en venninne og hennes mor som åpnet øynene mine for maritim utdannelse. Vi gikk tredje året på videregående, og som mødre flest lurte hun på hva planene mine etter videregående skole var. Jeg sa at jeg ikke visste. Da spurte hun om jeg ikke hadde vurdert mekaniker på båt. Etter det gikk jeg i tenkeboksen, og begynte å søke på nettet om ulike maritime retninger. Valget falt på marinteknisk drift på høgskolen, som nå er universitetet i Sørøst-Norge.
Hvordan har tiden din som kadett i Color Line vært?
Spennende, variert og utfordrende. Jeg ønsket å ta kadettiden min i Color Line fordi de har store skip og avdelinger med flere ansatte. Tanken min var at her er det mye kompetanse på ett sted. Nå som jeg har fullført tiden min som dekkskadett i Color Line, kunne jeg ikke vært mer fornøyd. Jeg liker livstilen, og det å jobbe turnus passer meg helt perfekt. Det å kunne ha 100 % fokus på jobb i to uker og lære masse, for så å dra hjem og tilbringe tid med venner og familie er akkurat slik jeg liker det! På sjøen får man et helt unikt forhold til kollegene sine. Om bord er vi sammen halve året. Vi spiser de fleste måltider sammen og er sosiale etter arbeidstid.
Arbeidsoppgavene er spennende og varierte. Jeg har likevel struktur med ulike oppgaver til faste tider. Hovedfokuset er å ha oversikt over den totale driften og sjekke at alt er som det skal. Dette innebærer å sjekke systemer, passe på trykk og temperaturer, samt vedlikehold, for å nevne noe.
Med utfordrende mener jeg at det er en bratt læringskurve og at man ofte kommer over arbeidsoppgaver man ikke har vært borte i før. I Color Line ble jeg aldri satt til en ny arbeidsoppgave hvor jeg måtte finne løsningen selv uten noe form for veiledning, men likevel ble det lagt opp til at jeg måtte tenke selv og prøve. Det gir en helt unik mestringsfølelse når man får det til! Min opplevelse er at i Color Line samarbeider alle godt, på tvers av erfaring, alder og kjønn.
Color Line tar imot mange lærlinger og kadetter. De har god erfaring med å ha studenter under opplæring. De har kjennskap til systemene skolen benytter og har kontroll på hva som skal leveres og følges opp. Dette er noe jeg har satt stor pris på og har gjort min tid svært behagelig. At det tilbys fast jobb etter kadettiden er et fint tilbud, men selvfølgelig kreves det at man har gjort en god figur. Etter fullført kadettstid sitter jeg igjen med mye kunnskap, nye relasjoner og en fast stilling i Color Line. Mitt mål er å bli så god som mulig i faget, og se hvor det tar meg.
Hva er dine tips til noen som vurderer en maritim utdannelse?
Bare gjør det! En maritim utdannelse vil gi deg enormt mange muligheter. Jeg vet at mange tenker at det er en veldig spesifikk retning å gå, men det stemmer ikke. Mulighetene i yrket er mange, mitt tips er å bare hoppe i det – det er et fantastisk yrke. Som maskinist vil du få en bred teknisk kompetanse som også vil være svært nyttig for en stilling på land. Det er muligheter for å stige i gradene, og med det vil arbeidsoppgaver og ansvar endre seg. Du kan blant annet få lederansvar for utstyr eller personell.
Et annet tips er å ha stå-på-vilje og vise at du har lyst til å jobbe. Da vil folk sette av tid til å lære deg nye ting, noe som både gir ny kompetanse og nye bekjentskaper!